De Mado (1932) was nog niet zo lang geleden een zeewaardig vrachtschip. Nu is het mede dankzij Vaillant het sfeervolle en toekomstbestendige huis van Marieke van Noord, Sander Rutten en hun kinderen.

‘Het idee om op een schip te gaan wonen kwam van mij,’ zegt Marieke van Noord. ‘Leven op het water heeft me altijd aangetrokken. Toen we op zoek waren naar een andere woning en deze kans zich voordeed, hoefde ik er niet lang over na te denken.’

Die kans was een plek aan de Amsterdamse Levantkade, op fietsafstand van het oude centrum. En de Mado, een voormalig zeegaand vrachtschip. Daar moest alleen nog wel het een en ander aan vertimmerd worden, om het maar voorzichtig te zeggen. ‘Het was nog een echt schip,’ vertelt Sander Rutten, Mariekes wederhelft. ‘Een bedompt ruim waarin geslapen werd en een bruggedeelte met kleine hokjes. Alles om de machinekamer heen gebouwd.’ De grote dieselmotor moest dus sowieso vertrekken, maar hoe maak je er daarna een behaaglijk leefhuis van?

Dat voelt gewoon goed

‘Van het begin af aan stond vast dat we zo duurzaam mogelijk wilden leven,’ zegt Marieke. ‘We wilden dus een warmtepomp voor de verwarming en het badwater, aangevuld met zonnecollectoren op het dak.’ Sander: ‘Dat betekende natuurlijk dat we het schip goed moesten isoleren – meer dan bij een gasketel. En dat we overal voor vloerverwarming zouden kiezen, ook omdat dat het comfort verhoogt. De romp is dus overal bekleed met een minstens 10 centimeter dikke laag pur-isolatie.’

Marieke en Sander vertrouwden op de expertise van Vaillant, fabrikant van verwarmingstechnologieën, om vorm te geven aan de verwarmingsinstallatie. Ze kozen uiteindelijk als warmte-opwekker voor 6 auroTHERM zonnecollectoren op het dak van het stuurhuis. Schijnt de zon niet (voldoende)? Dan springt de aroTHERM luchtwater-warmtepomp bij, die achter de stuurhut staat. Die warmte wordt verzameld in een allSTOR buffervat van 800 liter.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

vaillant

Compleet installatieschema

De technische afdeling van Vaillant maakte vooraf een compleet installatieschema waar ook de producten van andere leveranciers in waren ingetekend, zoals de pompen, de verschillende expansievaten, de vuilfilters en automatische ontluchters. ‘De installateur hoefde daardoor alleen maar de installatietekening van Vaillant te volgen,’ legt Sander uit. ‘Ideaal.’

In de punt van het schip bleek nog ruimte over voor een compleet gastenverblijf (zie coastermado.nl). Sander: ‘Maar die ruimte is zeker een meter of 15 van het buffervat vandaan, dus als iemand daar de warmwaterkraan open zou draaien, zou het warme water daar niet direct zijn. Gelukkig vonden we ook daar een oplossing voor: een ringleiding met circulatiepomp. Die wordt geactiveerd zodra het licht in het gastenverblijf aangaat, en dan wordt er alvast warm water naartoe gepompt.’

Klein gasketeltje

Toen ze op hun schip gingen wonen, hingen Sander en Marieke voor de zekerheid nog een klein gasketeltje op. Sander: ‘We gingen onze eerste winter in, en hoewel alle berekeningen erop wezen dat we het met de warmtepomp en de zonneboiler af konden, speelden we toch liever op safe.’ Marieke vult aan: ‘We kookten ook nog op gas, dus de aansluiting vanaf de wal hadden we echt nog nodig. Maar nu het allemaal goed blijkt te werken en we de winter prima hebben doorstaan, is koken op elektriciteit, liefst van onze eigen zonnepanelen, de volgende stap.’

Er is geen standaardoplossing voor het juiste verwarmingssysteem. Maar een systeem vinden dat bij je past, is gelukkig niet zo moeilijk. Vaillant, fabrikant van verwarmingstechnologieën, ondersteunt je graag bij het kiezen van de meest efficiënte oplossing. Kijk voor meer informatie op vaillant.nl.

 

– advertorial –