De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) redt niet alleen mensenlevens, maar ook arken. Begin dit jaar leverde dat een spectaculaire situatie op.

De meeste waterbewoners zullen de KNRM niet op speed dial hebben staan; waterwonen leidt in de meeste gevallen niet tot drenkelingen en reddingsacties. Toch is de reddingsorganisatie begin dit jaar wel degelijk uitgerukt voor een ark. Of eigenlijk: dé Ark. Met hoofdletter. En omdat we het werk van de KNRM bij VLOT zo mooi en belangrijk vinden, wijden we daar graag een stukje aan.

Laten we eerst even teruggaan naar 1824, het jaar waarin een scheepsramp en een toen nog zeldzame reddingspoging het begin markeerden van een georganiseerd reddingswezen met reddingstations langs de hele kust: de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Bijna twee eeuwen later bestaat de KNRM nog steeds, met nog altijd dezelfde doelstelling: mensen die op het water in nood zijn snel én kosteloos helpen, ongeacht of ze donateur zijn. 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. De 45 reddingstations met in totaal 80 reddingboten komen jaarlijks zo’n 2000 keer in actie, en helpen daarmee ruim 3000 mensen. En héél af en toe dus ook een ark.

Code oranje

Misschien herinner je je de zware storm van 3 januari nog, net na de jaarwisseling. Het KNMI gaf code oranje af en voor het eerst ooit gingen de Algerakering, de Oosterscheldekering, de Hartelkering, de Maeslantkering en de Ramspolkering tegelijkertijd dicht. In Urk sloeg net na het middaguur het noodlot toe: de Ark van Noach, een replica van de ark uit de Bijbel, raakte op drift. En hoewel dit exemplaar kleiner is dan de boot uit Genesis, telt-ie toch nog 70 lengte-, 10 breedte- en 13 hoogtemeters. In combinatie met de weersomstandigheden zorgde dat in Urk voor een ravage.

Pal op de wind

Wolter Huiskes, een van de vrijwilligers die tijdens de storm door de KNRM werden opgeroepen voor assistentie, vertelt dat de losgeslagen boot machtig veel indruk op hem maakte. ‘De Ark lag met de zijkant pal op de wind,’ zegt hij, ‘dus voor we het wisten lag-ie aan de overkant van de haven. Hij had een paar meerpalen uit de kade getrokken, de veerboot beschadigd en twee steigers helemaal aan de kant gedrukt, inclusief alle boten die eraan lagen.’

KNRM  KNRM

Met behulp van de brandweer brachten de Urker vrijwilligers de opvarenden – vijf bezoekers en twee medewerkers – naar de wal en controleerden ze de geraakte boten. Er was gelukkig niemand gewond geraakt, maar de schade was aanzienlijk. De rest van de dag en de daaropvolgende nacht hield een sleepboot de Ark op zijn plaats; voor verslepen waaide het nog te hard. Daarna werd de Ark naar een andere haven gebracht, waar hij nog steeds in reparatie is.

Belangrijk werk

De gemiddelde arkbewoner maakt een situatie als die in Urk natuurlijk niet mee. Maar dat maakt het werk van de KNRM niet minder belangrijk – en hoe fijn is het om te weten dat er iemand voor je klaarstaat als je op het water in nood raakt? Zeker voor mensen die zoveel van het water gebruikmaken als wij, is het goed dat er een hulporganisatie is. VLOT is in ieder geval donateur. Je weet maar nooit wanneer er weer een storm opsteekt…

De KNRM doet haar werk zelfstandig en (bijna) zonder subsidie, met 1400 vrijwilligers en de steun 96.000 donateurs. Ook donateur worden? Meld je aan op www.knrm.nl.